redakcja@terazgorlice.pl

Budowa wiaty garażowej: konstrukcja i materiały

Żeby wiata garażowa dobrze spełniła swoje zadanie, musi być wykonana tak, aby osłaniać samochód od śniegu, deszczu i słońca. Nie może więc być wykonana z nietrwałych materiałów, które ugną się pod wpływem letniego gorąca lub zawalą pod naporem topniejącego na wiosnę śniegu. Konstrukcja taka musi być solidna i stabilna.

Żeby wiata dobrze służyła swoim zadaniom, musi mieć odpowiednie rozmiary. Oczywiście niektóre samochody potrzebują więcej miejsca, inne mniej. Wszystko to musi być brane pod uwagę. Warto też zastanowić się czy w przyszłości nie będziemy zmieniać samochodu na większy. Dobudowa wiaty garażowej nie jest w prawdzie trudna, ale po co dokładać sobie pracy związanej z późniejszą jej przebudową? Orientacyjnie możemy przyjąć, że w przypadku zwykłych samochodów osobowych wiata powinna mieć ok. 6 metrów długości na 3 metry szerokości, wysokość standardowa to 2-2,3 metra.
W przypadku wiaty dachowej najczęściej wybieranym materiałem na budowę konstrukcji jest drewno. Zdarzają się jednak również wiaty o konstrukcji stalowej.

Nieco większy jest wybór pokryć dachowych. Od tradycyjnej dachówki ceramicznej lub cementowej, po zadaszenie z płyt lachy falistej lub również z drewna, krytego odpowiednimi materiałami wodoodpornymi (np. papą). Jeżeli wykorzystywane jest drewno, musi być wcześniej zaimpregnowane i przygotowane do warunków atmosferycznych, w jakich wiata ma być użytkowana. Warto też pamiętać o tym, że materiał wykorzystany do pokrycia dachu wiaty nie może być za ciężki, ponieważ konstrukcja może go wówczas nie utrzymać.
Słupy, na których ma się opierać dach, powinny być zafundamentowane. W tym celu warto wcześniej dokładnie zabezpieczyć ich dolne części, które będą miały kontakt z podłożem. Najlepiej byłoby, gdyby cała powierzchnia wiaty miała przygotowaną wylewkę betonową. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, warto zadbać o odpowiednie utwardzenie zadaszonej płaszczyzny. Warto również pamiętać o regularnej konserwacji, która przedłuży żywotność takiej wiaty.

Niekiedy w projekcie wiaty garażowej dodane są ścianki, jednak musi to być budynek otwarty, co oznacza że mogą ich być maksymalnie trzy. Istnieją kontrowersje związane z rodzajem tych ścian – niekiedy wskazuje się że powinny one mieć jedynie charakter przepierzenia, innym razem sugeruje się, że mogą być nawet murowane. Niekiedy interpretuje się wiatę jako zadaszenie na słupach, co wyklucza stawianie jakichkolwiek ścian. Tego rodzaju sprawy najlepiej wyjaśniać podczas wybierania projektu, wówczas możemy uzyskać od jego autora informacje dotyczące konkretnych wytycznych, którymi kierował się podczas projektowania. Może to być przydatne w sytuacji gdy urzędnicy będą mieli jakieś obiekcje związane z projektem.

Jeżeli kształt działki i rozmieszczenie znajdujących się na posesji obiektów na to pozwala, warto zbudować wiatę tak, aby dało się do niej wjechać i wyjechać z niej na wprost bramy wjazdowej. Można dzięki temu uniknąć manewrowania, co zimą oznacza również ograniczenie powierzchni, którą należy odśnieżyć przed wyjazdem. Dodatkowo takie ustawienie powoduje, że możemy zbudować wiatę nawet tam, gdzie nie ma za wiele miejsca. Nie potrzeba wszak pola do manewrów podczas wjazdu i wyjazdu.
Najprostszym rozwiązaniem jest zlecenie całej budowy takiej wiaty specjalistom – od projektu, po samą budowę. Jednak nawet w tym przypadku będziemy musieli znać technologię wykonania i przynajmniej w przybliżeniu wypisać materiały budowlane, które zostaną użyte, ponieważ musimy te dane zamieścić na dokumentach składanych w urzędzie przed rozpoczęciem budowy.

O autorze

Skomentuj

Pin It on Pinterest