redakcja@terazgorlice.pl

Gorlice miastem emerytów. Poseł Barbara Bartuś o wykluczeniu komunikacyjnym naszego powiatu

W lutym Poseł na Sejm RP Barbara Bartuś złożyła interpelację do ministra infrastruktury i rozwoju w sprawie wykluczenia komunikacyjnego powiatu gorlickiego. Parlamentarzystka reprezentująca Ziemię Gorlicką zwraca w niej uwagę na brak połączeń kolejowych i inwestycji drogowych na terenie naszego powiatu. Przekłada się to, jej zdaniem, na stopniowy upadek całego regionu gorlickiego. Poniżej prezentujemy pełny tekst interpelacji:

tory kolejowe

Gorlice to niespełna 30 tys. miasto powiatowe, leżące na pograniczu dwóch województw – małopolskiego, do którego przynależy oraz podkarpackiego. Mogłoby się wydawać, iż takie usytuowanie jest dogodne, niemniej jednak to tylko pozory. Od wielu lat teren powiatu jest pomijany w planach rozbudowy i modernizacji sieci dróg krajowych i wojewódzkich. Można wręcz powiedzieć, iż jesteśmy białą plamą na mapie.

Komunikacja kolejowa już od kilku lat nie istnieje, dostępna sieć dróg nie nadaje się do ciężkiego transportu, a brak szybkiego połączenia z węzłem autostradowym w Tarnowie jest przeszkodą hamującą rozwój całego powiatu gorlickiego. Wspomniany problem odbija się bardzo negatywnie na całej społeczności regionu. Uzdolniona i często niezamożna młodzież ma utrudniony dostęp do dużych ośrodków akademickich takich jak Kraków czy Rzeszów. Jeżeli już wyjeżdża, to na stale.

Chciałabym także zwrócić uwagę na stan drogi krajowej nr 28, szczególnie na odcinku Gorlice – Nowy Sącz, gdzie pomimo górzystego terenu nie ma pasów wolnego ruchu przeznaczonych dla samochodów ciężarowych, co w znacznym stopniu ogranicza możliwości sprawnego przemieszczania się. Są takie dni w zimie, kiedy do powiatu gorlickiego nie można w ogóle dojechać samochodami ciężarowymi. Często zdarza się także, iż na skutek awarii lub wypadku, samochody ciężarowe blokują całkowicie przejazd wspomnianym odcinkiem drogi.

Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, brak alternatywnych tras oraz szczególne warunki panujące na tej drodze w okresach zimowych, nie potrafię zrozumieć dlaczego przez tyle lat droga krajowa nr 28 na odcinku Gorlice – Nowy Sącz nie została odpowiednio zmodernizowana i dostosowana do realiów XXI w. Ponadto konieczne i pilne jest wybudowanie w ciągu drogi 28 obwodnic Grybowa i Gorlic.

Bez tych inwestycji drogowych i bez połączeń kolejowych cały powiat gorlicki skazywany jest na stagnację, brakuje perspektyw rozwoju i brakuje znaczących inwestycji.

Wskutek tego właśnie, zaobserwować można wysokie bezrobocie, masowy odpływ młodych ludzi do wielkich miast oraz ciągłą emigrację zarobkową, często również osób bardzo dobrze wykształconych. To z kolei ma bezpośredni wpływ na starzenie się lokalnej społeczności, co w perspektywie kilkunastu lat przyniesie także katastrofalne skutki w postaci zapewnienia odpowiedniej opieki osobom w podeszłym wieku.

Gorlice powoli stają się miastem emerytów, w którym poupadały wielkie zakłady przemysłowe, a tworzenie i rozwijanie specjalnej strefy ekonomicznej i systemu ulg dla przedsiębiorców tworzących miejsca pracy nie przynosi żadnych rezultatów, bo są olbrzymie trudności komunikacyjne. Priorytetem warunkującym rozwój gospodarczy powiatu gorlickiego jest więc dziś likwidacja wykluczenia komunikacyjnego. W przeciwnym wypadku w dalszym ciągu zamiast rozwoju będziemy obserwować proces tzw. zwijania miasta i całego powiatu.

To nie jedyne problemy powiatu gorlickiego wynikające z wykluczenia komunikacyjnego. Cały region ma również poważne trudności w optymalnym wykorzystaniu swojego potencjału turystycznego. Złe rozwiązania komunikacyjne w samym mieście Gorlice utrudniają natomiast codzienne życie.

Na koniec chciałabym stanowczo zaznaczyć, iż uwarunkowania polityczne nie powinny decydować o wykluczeniu komunikacyjnym wschodniej i południowej Małopolski oraz południowo-zachodniego Podkarpacia. Potencjał społeczny i ekonomiczny tego regionu nie może zostać zmarnowany.

Zwracam się do Pani Minister z następującymi pytaniami:

  1. Dlaczego przez wiele lat powiat gorlicki pomijany jest w krajowych planach inwestycji drogowych i kolejowych?
  2. Jakie szanse realizacji mają plany zbudowania szybkiego połączenia z Kielc przez Busko, Tarnów i Gorlice, aż na Słowację?
  3. Kiedy DK nr 28 zostanie zmodernizowana i dostosowana do ciężkiego transportu?
  4. Czy planowane są jakieś inwestycje kolejowe i zostaną uruchomione połączenia kolejowe przez powiat gorlicki w kierunku Krakowa i Rzeszowa?

 

Z poważaniem
Poseł na Sejm RP
Barbara Bartuś

Podobne wpisy

  1. marek Odpowiedz

    To wszystko prawda i racja, tylko że zbliżają się wybory i to niczego nie spowoduje. Taką interpelację trzeba było pisać na początku kadencji i chociaż w jednym miejscu, w jednej sprawie, coś zrobić.

  2. Mordechaj Odpowiedz

    Co ta kobieta bredzi??? Jakie wykluczenie komunikacyjne?? Wsiadam w samochód i jadąc do Krakowa jestem w niecałe 2 godziny, a do Rzeszowa w 1 godzine i 20 minut. Autobusów do Krakowa jest przez cały dzień chyba kilkanaście, w kierunku Rzeszowa też nie jest najgorzej. Pociąg przestał kursować bo większość mieszkańców wolało jeżdzić komunikacją samochodową i brak rentowności wyeliminował ten środek transportu. Ta żałosna posłanka chce chyba za wszelką cenę udowodnić że jednak czasem coś mruknie o naszym regionie w Sejmie. Szkoda tylko że niezbyt mądrze.

  3. mariusz Odpowiedz

    Kolega Mordechaj ma 100% racji. Zbliżają się wybory więc trzeba coś zadziałać, a najlepiej OBIECAĆ. Busów i autobusów Gorlice – Kraków, czy też Gorlice- Rzeszów jest sporo. Miasto Gorlice jest niestety miastem emerytów i rencistów. Czasy świetności Gorlic skończyły się w latach 90-tych, Kiedy zwalniano tysiące ludzi Z Fabryki Maszyn Glinik. Po Tym czasie zlikwidowano Rafinerię Glimar. Przecież to wtedy masa ludzi dojeżdżała do pracy pociągami, czy też autobusami. Potem dla kogo one miały kursować? Zaczęto likwidować połączenia, aż w końcu zlikwidowano PKP, a i potem problemy przechodził Dworzec Gorlicki. Owszem masa ludzi nabyła samochody. W Gorlicach trzeba się starać o nowe miejsca pracy, ściągać inwestorów, a nie labożyć że pociągu z Gorlic nie ma. Dotąd z Gorlic będą młodzi wyjeżdżać, dokąd w Gorlicach będą najniższe zarobki w kraju, i wyzysk firm. A pani Bartuś to niech się weźmie za naprawdę poważne sprawy.

  4. krytyk Odpowiedz

    wielcy znawcy powyżej: jak stworzyć miejsca pracy jeśli nie ma jak dojechać? Jeśli wielkie firmy nie potrafią trafić do słynnych Gorlic? Pani poseł ma racje i Gorlice rzeczywiście są w czarnej du..e…Idąc waszym rozumowaniem Sącz i Kraków też mają połączenie i też mają autobusy więc dlaczego niby budują szybką trasę z autostradą? Bo to przyciąga firmy, ludzi, logistykę. Więc nie gadajcie głupot. I pociąg by się przydał. Dlaczego? Dlatego że jest taniej. Autobus 20 zł, pociąg by wyniósł jakieś 12, 13 zł więc ja bym chętnie korzystał

  5. Mordechaj Odpowiedz

    Takich miast i miasteczek w całej Polsce są setki, borykają się z podobnymi problemami jak Gorlice.Problem polega na tym że duże firmy i korporacje tworzące potencjalne miejsca pracy zawsze będą wolały inwestować w pobliżu dużych miast gdzie są wyższe uczelnie,gdzie przebiegają główne szlaki komunikacyjne, gdzie są duże lotniska z dobrymi połączeniami.Opowiadanie bzdur o wykluczeniu komunikacyjnym to czysty populizm.

    • marek Odpowiedz

      Ale spróbuj tez zrozumieć, że transport osób a transport TOWARÓW to dwie różne rzeczy…

      • Mordechaj Odpowiedz

        Masz rację Marku. Transport osób odbywa się autobusami i samochodami osobowymi, a towarów samochodami ciężarowymi. Analogicznie jest w przypadku pociągów.I co z tego??

        • marek Odpowiedz

          No to z tego, że to są zupełnie inne wymagania co do możliwości obciążeń dróg. Wychodzi na to że nie łapiesz na czym polega problem. Zapytaj np. w Gór-Stalu albo w innym zakładzie produkcyjnym czy mają problem z transportem czy nie.

          • Mordechaj

            Jaki problem?? Przecież nie transportują tych płyt drogami gruntowymi, tylko utwardzonymi. Są jakieś ograniczenia co do ładowności samochodów w pobliżu tych zakładów???

  6. krytyk Odpowiedz

    Mordechaj – zobacz na Tarnów, Brzesko, Nowy Sącz a nawet Jasło: miasta niewiele większe od Gorlic za to jak zupełnie na innym poziomie…Połączenia z autostradami, wielkie firmy. Jeśli uważasz, że powinny być wielkie miasta typu Kraków, Warszawa i długo długo nic to masz coś nie tak z głową. Są setki miast i nie wszyscy będą mieszkać w aglomeracjach.

    • Mordechaj Odpowiedz

      Patrząc na stopę bezrobocia na koniec 2014 roku w powiatach: tarnowskim-14,3%, brzeskim-12,3%, nowosądeckim-15,5%,jasielskim-15,4%
      i porównując z powiatem gorlickim-13,3% nie widzę jakiejś specjalnie szokującej różnicy.Dane te wskazują że nie ma znaczącej zależności pomiędzy lepszym skomunikowaniem powiatów(bliskość np. autostrady), a stopą bezrobocia. Nowy Sącz i Tarnów natomiast, to zupełnie inna bajka, są znacznie większe i przez długi czas były miastami wojewódzkimi co w znacznym stopniu wpłynęło na ich rozwój.Porównywanie niespełna 30 tysięcznego miasteczka jakim są Gorlice z liczącym 83 tysiące Nowym Sączem i z ponad 100 tysięcznym Tarnowem świadczy o kompletnej głupocie i braku podstawowej wiedzy.

  7. x Odpowiedz

    I znów wypada zacząć – wszystko to prawda Pani Poseł… Tylko gdzie Pani była przez ostatnie cztery lata, gdy powiat rozbijał się za drogą ekspresową z Kielc do Barwinka przez Gorlice-Biecz? Ile interpelacji w tej sprawie Pani złożyła? Ile listów poparcia i do kogo wysłała? Ile spotkań odbyła i z kim?

    Ano właśnie…

    • Mordechaj Odpowiedz

      Oczywiście fajnie by było gdyby ta droga powstała, pewnie o te 15 czy 20 minut szybciej bym dojechał sobie do Krakowa.Spójrzmy jednak prawdzie w oczy czy powstanie tej drogi spowoduje że nagle w Gorlicach zaczną inwestować firmy i korporacje???? Czy naprawdę nasze stosunki handlowe i turystyczne ze Słowacją są tak znaczące???Nie sądzę. Uważam że przyciągnięcie zewnętrznych inwestorów do takich małych miasteczek jak Gorlice jest niezwykle trudne i jest to problem , którego nie da się rozwiązać budując nawet autostradę przebiegającą tuż obok naszego miasta.

  8. krytyk Odpowiedz

    Oczywiście, że sama droga nie przyczyni się do spadku bezrobocia ale stworzy więcej MOŻLIWOŚCI i napływ POTENCJALNYCH konsumentów jak i pracodawców.

  9. Mordechaj Odpowiedz

    Na jakiej podstawie tak sądzisz?Masz jakieś badania na ten temat?Czy tylko intucja ci o tym mówi?W przypadku Brzeska np. ten scenariusz jakoś się nie sprawdził.

Skomentuj marek Anuluj pisanie odpowiedzi

Pin It on Pinterest