„Niebo w zasięgu” – program Erasmus+ w Kromerze
Minął drugi rok międzynarodowej współpracy szkół w ramach programu Erasmus+, którego koordynatorem był gorlicki Kromer. Celem projektu było wspieranie rozwoju uczniów poprzez prowadzenie badań naukowych, budzenie wrażliwości ekologicznej i artystycznej. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy szkoły ze Słowenii, Rumunii, Turcji i Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie).
Dwa lata realizacji projektu w Kromerze to szeroka oferta działań i wydarzeń nie tylko dla społeczności szkolnej. Organizowaliśmy otwarte obserwacje nieba na boisku liceum, m.in. korzystając z teleskopów zakupionych za pieniądze z grantu. Wyjątkowym wydarzeniem był Fireshow – pokaz Teatru Eksperymentalnego Ergo, który odbył się w ramach Godziny dla Ziemi – międzynarodowej akcji wskazującej na problemy nadmiernego zużycia energii i zanieczyszczenia światłem. Osobom utalentowanym artystycznie proponowaliśmy konkursy fotograficzne np. „Wschody i zachody Słońca”, „Księżyc”, czy konkurs na grafikę komputerową „Zgaś światło – oszczędzaj prąd”. Kolejnym wyjątkowym wydarzeniem w Kromerze był koncert „Na Orbicie” – zorganizowany we współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury w Gorlicach.
Podczas dwóch lat projektu uczniowie Kromera uczestniczyli w licznych wycieczkach naukowych, m.in. do Niepołomic, Krakowa, Radocyny i Stuposian w Bieszczadach, rozwijali pasje badawcze czy też uczyli się korzystania z programów komputerowych. Dużym zainteresowaniem młodzieży cieszył się udział w programie edukacyjnym NASA SallyRideEarsthKAM, podczas którego uczniowie wykonywali zdjęcia Ziemi z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). To działanie projektowe z pewnością będziemy kontynuowali.
Najważniejszą częścią projektu były jednak zadania realizowane we współpracy z partnerami projektu z innych krajów, co wiązało się z licznymi wyjazdami. W sumie zorganizowaliśmy ich siedem, sami również gościliśmy uczestników programu w Gorlicach. Spotkanie Erasmusa w Kromerze rozpoczęliśmy grą miejską, podczas której międzynarodowe grupy uczniów poznawały miasto i jego historię. Bezchmurne niebo sprzyjało warsztatom astronomicznym i obserwacjom Słońca na boisku szkolnym, obiekty nocnego nieba rozpoznawaliśmy na zajęciach w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym w Niepołomicach. Największą atrakcją dla gości były warsztaty terenowe zorganizowane w Radocynie, gdzie oprócz obserwacji astronomicznych, gier i zabaw sportowych, wszyscy wspólnie upiekli kiełbaski przy ognisku (niektórzy uczestnicy po raz pierwszy w życiu!).
Każde międzynarodowe spotkanie projektowe dostarczało wielu wrażeń związanych z poznawaniem dorobku przyrodniczego i kulturowego regionów, rozwijało kompetencje językowe uczestników i było okazją do zawierania bliskich kontaktów i przyjaźni. W Słowenii poznaliśmy dziedzictwo historyczne regionu Celje i Lublany oraz zwiedziliśmy Centrum Kultury Europejskiej Technologii Kosmicznej. Na Wyspach Kanaryjskich, gdzie gościliśmy dwukrotnie, ponieważ ze względu na niestabilną sytuację nie udało się zorganizować spotkania w Turcji, ogromne wrażenie wywarły na nas wulkany i ślady ich aktywności – wjechaliśmy do kaldery jednego z najwyższych wulkanów świata El Teide. Zarówno na Teneryfie, jak i na La Palmie znajdują się obserwatoria astronomiczne – z największym teleskopem GranTeCan, który mieliśmy przyjemność zobaczyć. Rumunia zaś zachwyciła nas gościnnością rodzin, poznaliśmy wielokulturowe miasta Arad i Timisoara, zwiedziliśmy Wesoły Cmentarz w wiosce Săpânța. W każdym kraju uczestniczyliśmy w warsztatach astronomicznych, odwiedzaliśmy lokalne obserwatoria, braliśmy udział w zajęciach szkolnych. Ogromna wartością tych spotkań jest możliwość poznania innych kultur i nawiązania przyjaźni, ponieważ uczniowie goszczą w domach swoich rówieśników.
Nie sposób opisać wszystkich akcji, wydarzeń i działań podejmowanych podczas realizacji projektu „Niebo w Zasięgu”. Udział w programie Erasmus+ wiąże się z dodatkową pracą pozalekcyjną grupy nauczycieli, angażuje uczniów i ich rodziny, przynosi jednak wymierne efekty – teleskopy, modele, materiały multimedialne, plakaty, fotografie wzbogaciły zasoby liceum i będą służyć kolejnym rocznikom. Równie ważne są nowe doświadczenia, innowacyjność w nauczaniu, umiejętność pracy w zespole – zwłaszcza międzynarodowym. Najcenniejsze jednak dla większości członków Zespołu Erasmusa pozostaną zawarte kontakty i przyjaźnie oraz piękne wspomnienia.
Alicja Honek
Marzena Wójtowicz