redakcja@terazgorlice.pl

EGR i DPF: ekologia czy awaryjne części, których każdy kierowca chciałby się pozbyć?

Normy emisji spalin to kontrowersyjny temat. Z nadmierną emisją od lat walczą urzędnicy europejscy. Efektem ich działań jest montowanie w samochodach zaworów EGR i filtrów DPF. Zdaniem wielu kierowców są one sporym obciążeniem i odbierają przyjemność z korzystania z auta. Na czym polega ich praca? Jakie mają wady i zalety? Czy można zdemontować DPF i EGR bez konsekwencji?

Polityka Unii Europejskiej zmierza do tego, żeby zachęcić kierowców do kupowania samochodów elektrycznych zamiast spalinowych. Jeżeli jednak ma się już kupować pojazdy z tradycyjnym silnikiem, muszą one być wyposażone w systemy ograniczające emisję spalin, takie jak właśnie filtr DPF czy zawór EGR. Większość kierowców naprawdę ich nie lubi.

Czym jest zawór EGR?

EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin, ma ograniczać emisję tlenku azotu do atmosfery. Jak w ogóle dochodzi do jego powstania? Azot, jako składnik benzyny i oleju napędowego, trafia do cylindrów silnika. Tam łączy się z tlenem, a w wyniku tej reakcji powstaje tlenek azotu, który zanieczyszcza środowisko. Zawór EGR ma minimalizować ten efekt poprzez obniżenie temperatury reakcji i sprawienie, że azot będzie się łączył z mniejszą ilością tlenu. W efekcie szkodliwego pierwiastka ma być generowane nawet do kilkudziesięciu procent mniej niż wtedy, gdy zawór EGR nie działa.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zaworu recyrkulacji spalin? Sprawdź informacje dostępne na stronie https://rankomat.pl/samochod/do-czego-sluzy-zawor-egr. Dowiesz się z nich m.in. tego, jak jest on zbudowany, jakie są objawy i przyczyny jego awarii. Poznasz też prawidłową procedurę działania, która powinna być zrealizowana po zauważeniu usterki EGR.

Jak działa DPF w aucie?

Filtry DPF jeszcze kilka lat temu były montowane przede wszystkim w samochodach z silnikami zasilanymi dieslem ze względu na to, że produkują one większą liczbę zanieczyszczeń. Od 2018 roku jest jednak inaczej. Zgodnie z unijnymi regulacjami filtry cząstek stałych muszą być instalowane również w autach zasilanych benzyną. Jest to oczywiście związane z aktualnymi wymogami polityki klimatycznej.

Czym jest DPF i jak działa? Jest to jednostka, do której produkcji używa się ceramicznego materiału. Ma ona porowatą strukturę, dzięki czemu zatrzymuje zanieczyszczenia. Nie dostają się one więc do atmosfery i nie zanieczyszczają jej w takim stopniu, w jakim ma to miejsce, kiedy filtrów nie ma lub nie działają one prawidłowo.

Na stronie https://rankomat.pl/samochod/dpf znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące filtrów DPF — sposobu ich działania, tego, jak się z nimi obchodzić czy na czym polega procedura ich wypalania.

Wady i zalety EGR/DPF

Do wad EGR i DPF należą:

  • zmniejszenie wydajności silnika,
  • możliwość zwiększenia zużycia paliwa,
  • problemy z osadzaniem się sadzy i nagaru w układzie dolotowym,
  • problemy z diagnozowaniem silnika,
  • awaryjność systemów,
  • konieczność przeprowadzania określonych procedur umożliwiających dbanie o prawidłowy tryb pracy zaworu i filtra.

Zaletami EGR i DPF są z kolei: możliwość ograniczenia emisji spalin do środowiska i możliwość dopasowania specyfiki samochodu do aktualnych wymogów prawnych.

Czy można legalnie zdemontować filtr DPF i zawór EGR?

Wielu kierowców jest rozczarowanych tym, jak pracuje ich samochód wyposażony w filtr DPF czy w zawór EGR. O ile na początku próbują dokonać napraw czy drobnych modyfikacji lub po prostu nauczyć się korzystać z pojazdu, to z czasem po prostu się poddają i szukają pomocy na innej ścieżce — rozważają usunięcie filtra cząstek stałych czy ingerencję w zawór EGR.

Trzeba jednak mieć świadomość tego, że takie kroki będą miały poważne konsekwencje. Znacznie wpłyną na zwiększenie ilości emitowanych spalin, a także specyfikację techniczną pojazdu. Będą mogły z nich wynikać również poważne skutki finansowe i prawne. Trzeba więc zastanowić się nad tym, czy taki krok rzeczywiście się opłaca, czy może jednak bardziej Ci zaszkodzić, niż pomóc.

Jakie konsekwencje grożą tym, którzy złamią prawo?

Jeżeli zdecydujesz się usunąć filtr DPF lub chociażby go zmodyfikować, narazisz się na karę grzywny w wysokości nawet do 5000 zł. To jednak nie wszystko. Będziesz też mógł otrzymać 6 punktów karnych. To nadal nie koniec. Jeżeli podczas przeglądu technicznego zostanie wykryte takie działanie, Twój pojazd będzie mógł zostać nawet skonfiskowany. Usunięcie zaworu EGR również jest złamaniem prawa dotyczącego ograniczenia emisji spalin. W związku z tym za to także będą groziły Ci poważne konsekwencje — kary finansowe, punkty karne.

Polityka unijna i krajowa zmierzają do ograniczenia emisji spalin w każdej możliwej sferze życia, a więc również w motoryzacji. Wiąże się to z licznymi regulacjami dotyczącymi m.in. filtrów czy zaworów, które mają zmniejszyć tempo i poziom zanieczyszczania środowiska. Choć mogą one kierowcom utrudniać użytkowanie pojazdu, to ich usunięcie wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, o czym trzeba pamiętać, jeśli rozważa się podjęcie tych kroków.

O autorze

Skomentuj

Pin It on Pinterest