Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2015: Klasy z najsilniejszym potencjałem edukacyjnym!
W lipcu zakończyła się burzliwa rekrutacja nowych uczniów do szkół ponadgimnazjalnych powiatu gorlickiego. Jak wypadła? Postanowiliśmy sprawdzić, które ze ze skompletowanych pierwszych klas liceów i techników mają najwyższy potencjał, to znaczy przyjęto do nich uczniów z najwyższą punktacją.
Absolwenci gimnazjów startują do szkół ponadgimnazjalnych, legitymując się liczbą uzyskanych podczas rekrutacji punktów. Składają się na tę pulę wyniki egzaminu gimnazjalnego, wyniki z poszczególnych przedmiotów na świadectwie oraz osiągnięcia dodatkowe (np. świadectwo z wyróżnieniem, udział w olimpiadach i konkursach, sukcesy sportowe czy wolontariat). Łącznie kandydat do liceum, technikum lub szkoły zawodowej może otrzymać w procesie rekrutacji 200 punktów.
Jak zatem w poszczególnych świeżo utworzonych klasach ponadgimnazjalnych kształtuje się średnia punktów przyjętych do tych klas uczniów? Potencjalnie najsilniejsze są klasy licealne – to w nich znaleźli się najlepsi gimnazjaliści, którzy postanowili kontynuować naukę w powiecie gorlickim. Poziom jest bardzo wyrównany i tak pozostaje już od przynajmniej kilku lat. W pięciu klasach z największym na wstępie potencjałem edukacyjnym średnia wynosi ok. 150 punktów. Trzy z nich utworzono w I LO im. M. Kromera w Gorlicach, po jednej w II LO w Gorlicach („Górka”) oraz LO w Bieczu.
Lp. | Nazwa szkoły | Profil klasy | Średnia liczba punktów | Liczba uczniów |
---|---|---|---|---|
1. | I LO w Gorlicach ("Kromer") | biologia-chemia (1e,f) | 152,51 | 61 |
2. | I LO w Gorlicach ("Kromer") | matematyka-geografia-angielski (1b) | 152,49 | 34 |
3. | II LO w Gorlicach ("Górka") | biologia-chemia (1d) | 151,03 | 31 |
4. | LO w Bieczu | biologia-chemia-angielski (1b) | 150,05 | 23 |
5. | I LO w Gorlicach ("Kromer") | matematyka-informatyka-fizyka | 148,16 | 27 |
A co z naszymi technikami? Tutaj średnia liczba punktów wśród przyjętych do pierwszych klas jest niższa. na najlepszych kierunkach oscyluje w granicach 120-130 punktów. Które z klas technicznych w powiecie gorlickim mogą poszczycić się największym potencjałem intelektualnym? Zdecydowanie dominuje Technikum nr 1 przy ZS nr 1 („Górka”), gdzie utworzono trzy najsilniejsze klasy dla przyszłych techników. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze klasy z Technikum nr 3 przy ZSE w Gorlicach („Ekonomik”) oraz z Technikum nr 2 przy ZSZ w Gorlicach („Budowlanka”).
Lp. | Nazwa szkoły | Profil klasy | Średnia liczba punktów | Liczba uczniów |
---|---|---|---|---|
1. | Technikum nr 1 - ZS nr 1 w Gorlicach ("Górka") | technik mechatronik (1aT/2) | 129,29 | 17 |
2. | Technikum nr 1 - ZS nr 1 w Gorlicach ("Górka") | technik informatyk (1bT/1) | 126,20 | 26 |
3. | Technikum nr 1 - ZS nr 1 w Gorlicach ("Górka") | technik elektronik (1aT/1) | 122,07 | 17 |
4. | Technikum nr 3 - ZSE w Gorlicach ("Ekonomik") | technik ekonomista (1-TE) | 121,30 | 32 |
5. | Technikum nr 2 - ZSZ w Gorlicach ("Budowlanka") | technik geodeta (1a-1/2) | 119,40 | 14 |
Nie ma co ukrywać, że wyjściowe dane na temat pierwszych klas w liceach i technikach powiatu gorlickiego nie są przesadnie imponujące. To w dużej mierze wina dość przeciętnego wyniku egzaminu gimnazjalnego, o czym pisaliśmy TUTAJ, ale pewnie również decyzji sporej grupki absolwentów naszych gimnazjów o kontynuacji nauki poza powiatem gorlickim (Kraków, Nowy Sącz, Tarnów, Jasło). Słuszność tej decyzji zweryfikują wyniki egzaminu maturalnego w 2018 roku. Zapraszamy do śledzenia na łamach TG.pl analiz edukacyjnych.
Nie emocjonujmy się tymi punkcikami. Cóż one mogą znaczyć? Tego nikt nie wie, nawet MEN i CKE, chociaż te instytucje z uporem godnym lepszej sprawy nie chcą się do tego przyznać i usiłują nadać im jakiś sens. Jeśli ktoś z młodych ludzi chce dzisiaj rozwijać swój potencjał intelektualny, to na szkołę raczej liczyć nie powinien, musi wziąć sprawy we własne ręce i świadomi tego powinni być też jego rodzice. To po co nam szkoły? No własnie. Wszak już ojciec Zofii Nałkowskiej raczył był zauważyć, że: „ludzie dzielą się na samouków i nieuków”. A szkoła dzisiaj nie tyle rozwija ile usypia i produkuje seryjnie produkt inteligenckopodobny.
Pytajcie raczej, gdzie nauczyciel-mistrz rozmawia z uczniem jak z partnerem razem rozwiązując problemy, dochodząc do prawdy, nie obawiając się heretyckich poglądów i nie obawiając się podjąć pracę nad zagadnieniami, których rozwiązań jeszcze nie zna.
I to by było na tyle.
Właśnie, że te punkty dużo pokazują. Rzeczywiście jest kiepsko skoro nie było uczniów, którzy dostali szóstki na świadectwie gimnazjalnym i szóstkowe wyniki egzaminu gimnazjalnego ( czyli ponad 90proc.)Ani jednego takiego dziecka!!!Czyli polityka oświatowa w naszym powiecie wymaga naprawy. Bo potencjał intelektualny populacji gorlickiej pozostaje zawsze na podobnym poziomie.
I pozwolę sobie nie zgodzić się z przedmówcą. Te punkty pokazują tylko na ile młodzież udało się przystosować do systemu edukacji. A to zupełnie inna bajka i inne krasnoludki.
System edukacji wynika z polityki oświatowej państwa. A przedstawicielem instytucji państwa w terenie jest np.powiat. I ta polityka jest niedobra. Możliwości intelektualne dzieci pozostają takie jak zwykle.Polityka edukacyjna i system szwankuje.
Nareszcie Redaktor zauważył odpływ absolwentów gimnazjów do innych miast, wymienił Kraków, Nowy Sącz, Tarnów, Jasło! Może jeszcze uzyska dane ilościowe? Pewnie uzbiera się znowu na 1-2 klasy!
Jeśli na wejściu średnia różnica poziomu gimnazjalistów wynosi 150/120 to zastanawia mnie różnica na wyjściu.
20-30% to przepaść czy różnica do nadrobienia? A swoją drogą do 200 pkt to wciąż bardzo daleko.
Czy Redaktor posiada dane na wyjściu?