redakcja@terazgorlice.pl    600-605-588

Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2015: Klasy z najsilniejszym potencjałem edukacyjnym!

W lipcu zakończyła się burzliwa rekrutacja nowych uczniów do szkół ponadgimnazjalnych powiatu gorlickiego. Jak wypadła? Postanowiliśmy sprawdzić, które ze ze skompletowanych pierwszych klas liceów i techników mają najwyższy potencjał, to znaczy przyjęto do nich uczniów z najwyższą punktacją.

maturaAbsolwenci gimnazjów startują do szkół ponadgimnazjalnych, legitymując się liczbą uzyskanych podczas rekrutacji punktów. Składają się na tę pulę wyniki egzaminu gimnazjalnego, wyniki z poszczególnych przedmiotów na świadectwie oraz osiągnięcia dodatkowe (np. świadectwo z wyróżnieniem, udział w olimpiadach i konkursach, sukcesy sportowe czy wolontariat). Łącznie kandydat do liceum, technikum lub szkoły zawodowej może otrzymać w procesie rekrutacji 200 punktów.

Jak zatem w poszczególnych świeżo utworzonych klasach ponadgimnazjalnych kształtuje się średnia punktów przyjętych do tych klas uczniów? Potencjalnie najsilniejsze są klasy licealne – to w nich znaleźli się najlepsi gimnazjaliści, którzy postanowili kontynuować naukę w powiecie gorlickim. Poziom jest bardzo wyrównany i tak pozostaje już od przynajmniej kilku lat. W pięciu  klasach z największym na wstępie potencjałem edukacyjnym średnia wynosi ok. 150 punktów. Trzy z nich utworzono w I LO im. M. Kromera w Gorlicach, po jednej w II LO w Gorlicach („Górka”) oraz LO w Bieczu.

Lp.Nazwa szkołyProfil klasyŚrednia liczba punktówLiczba uczniów
1.I LO w Gorlicach ("Kromer")biologia-chemia (1e,f)152,5161
2.I LO w Gorlicach ("Kromer")matematyka-geografia-angielski (1b)152,4934
3.II LO w Gorlicach
("Górka")
biologia-chemia (1d)151,0331
4.LO w Bieczubiologia-chemia-angielski (1b)150,0523
5.I LO w Gorlicach ("Kromer")matematyka-informatyka-fizyka148,1627

A co z naszymi technikami? Tutaj średnia liczba punktów wśród przyjętych do pierwszych klas jest niższa. na najlepszych kierunkach oscyluje w granicach 120-130 punktów. Które z klas technicznych w powiecie gorlickim mogą poszczycić się największym potencjałem intelektualnym? Zdecydowanie dominuje Technikum nr 1 przy ZS nr 1 („Górka”), gdzie utworzono trzy najsilniejsze klasy dla przyszłych techników. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze klasy z Technikum nr 3 przy ZSE w Gorlicach („Ekonomik”) oraz z Technikum nr 2 przy ZSZ w Gorlicach („Budowlanka”).

Lp.Nazwa szkołyProfil klasyŚrednia liczba punktówLiczba uczniów
1.Technikum nr 1 - ZS nr 1 w Gorlicach ("Górka")technik mechatronik (1aT/2)129,2917
2.Technikum nr 1 - ZS nr 1 w Gorlicach ("Górka")technik informatyk (1bT/1)126,2026
3.Technikum nr 1 - ZS nr 1 w Gorlicach ("Górka")technik elektronik (1aT/1)122,0717
4.Technikum nr 3 - ZSE w Gorlicach ("Ekonomik")technik ekonomista (1-TE)121,3032
5.Technikum nr 2 - ZSZ w Gorlicach ("Budowlanka")technik geodeta (1a-1/2)119,4014

Nie ma co ukrywać, że wyjściowe dane na temat pierwszych klas w liceach i technikach powiatu gorlickiego nie są przesadnie imponujące. To w dużej mierze wina dość przeciętnego wyniku egzaminu gimnazjalnego, o czym pisaliśmy TUTAJ, ale pewnie również decyzji sporej grupki absolwentów naszych gimnazjów o kontynuacji nauki poza powiatem gorlickim (Kraków, Nowy Sącz, Tarnów, Jasło). Słuszność tej decyzji zweryfikują wyniki egzaminu maturalnego w 2018 roku. Zapraszamy do śledzenia na łamach TG.pl analiz edukacyjnych.

  1. marian Odpowiedz

    Nie emocjonujmy się tymi punkcikami. Cóż one mogą znaczyć? Tego nikt nie wie, nawet MEN i CKE, chociaż te instytucje z uporem godnym lepszej sprawy nie chcą się do tego przyznać i usiłują nadać im jakiś sens. Jeśli ktoś z młodych ludzi chce dzisiaj rozwijać swój potencjał intelektualny, to na szkołę raczej liczyć nie powinien, musi wziąć sprawy we własne ręce i świadomi tego powinni być też jego rodzice. To po co nam szkoły? No własnie. Wszak już ojciec Zofii Nałkowskiej raczył był zauważyć, że: „ludzie dzielą się na samouków i nieuków”. A szkoła dzisiaj nie tyle rozwija ile usypia i produkuje seryjnie produkt inteligenckopodobny.
    Pytajcie raczej, gdzie nauczyciel-mistrz rozmawia z uczniem jak z partnerem razem rozwiązując problemy, dochodząc do prawdy, nie obawiając się heretyckich poglądów i nie obawiając się podjąć pracę nad zagadnieniami, których rozwiązań jeszcze nie zna.
    I to by było na tyle.

  2. Paweł 154 Odpowiedz

    Właśnie, że te punkty dużo pokazują. Rzeczywiście jest kiepsko skoro nie było uczniów, którzy dostali szóstki na świadectwie gimnazjalnym i szóstkowe wyniki egzaminu gimnazjalnego ( czyli ponad 90proc.)Ani jednego takiego dziecka!!!Czyli polityka oświatowa w naszym powiecie wymaga naprawy. Bo potencjał intelektualny populacji gorlickiej pozostaje zawsze na podobnym poziomie.

  3. marian Odpowiedz

    I pozwolę sobie nie zgodzić się z przedmówcą. Te punkty pokazują tylko na ile młodzież udało się przystosować do systemu edukacji. A to zupełnie inna bajka i inne krasnoludki.

  4. Paweł 154 Odpowiedz

    System edukacji wynika z polityki oświatowej państwa. A przedstawicielem instytucji państwa w terenie jest np.powiat. I ta polityka jest niedobra. Możliwości intelektualne dzieci pozostają takie jak zwykle.Polityka edukacyjna i system szwankuje.

  5. Kierowca Odpowiedz

    Nareszcie Redaktor zauważył odpływ absolwentów gimnazjów do innych miast, wymienił Kraków, Nowy Sącz, Tarnów, Jasło! Może jeszcze uzyska dane ilościowe? Pewnie uzbiera się znowu na 1-2 klasy!

  6. Obsrywator Niecodzienny Odpowiedz

    Jeśli na wejściu średnia różnica poziomu gimnazjalistów wynosi 150/120 to zastanawia mnie różnica na wyjściu.
    20-30% to przepaść czy różnica do nadrobienia? A swoją drogą do 200 pkt to wciąż bardzo daleko.
    Czy Redaktor posiada dane na wyjściu?

Skomentuj

Pin It on Pinterest