redakcja@terazgorlice.pl    600-605-588

Co z tym cukrem – czy powinniśmy go unikać?

Cukier pod względem dietetycznym jest na celowniku od zawsze. Nie tylko sprzyja otyłości, ale jego regularne spożycie powoduje próchnicę i problemy z zębami. Na jego temat nadal jednak krąży wiele mitów, które wynikają nie tylko z nieświadomości konsumenta, ale też przekręcanych i błędnie powtarzanych twierdzeń. Tak więc, co z tym cukrem?

co-z-tym-cukremCukier od strony technologicznej

Cukry są zazwyczaj klasyfikowane jako te naturalne lub dodane. To również dzieli je na „dobre i złe”, jednak pod względem budowy tak naprawdę niczym się one nie różnią. Ten umowny podział może być spowodowany tym, że cukry dodane są kojarzone z produktami o niskiej wartości odżywczej, w przeciwieństwie do tych występujących naturalnie w towarzystwie błonnika czy innych składników mineralnych (laktoza, fruktoza). Pod względem technologicznym cukier spełnia bardzo dużą rolę, dlatego chęć jego ograniczania nie zawsze będzie łatwa i korzystna. Cukier jest odpowiedzialny za teksturę ciasta, nadaje kruchość, związuje wodę, zapobiega rozwojowi drobnoustrojów poprzez wzrost ciśnienia osmotycznego, a także przedłużają trwałość.

Na opakowaniach produktów często można znaleźć oznaczenia mówiące o tym, że produkty „nie zawiera cukru” lub ma „niską zawartość cukru”. To jednak często stosowana przed producentów pułapka, na którą łapią się mniej doświadczeni konsumenci. Proces technologiczny i skład produktu nie zawsze pozwala na eliminację cukru ze składu, ze względu na jego wpływ na strukturę. Dlatego, produkty bez cukru mogą mieć tyle samo kalorii co te z nim w składzie.

Cukrzyca czy nadpobudliwość?

Jednym z najczęściej powtarzanych mitów jest właśnie zależność między cukrzycą typu 2. Nie ma bezpośredniego związku pomiędzy tą chorobą, a spożyciem cukru. Wskaźnik zachorowania dotyczy głównie starszych osób, a choroba rozwija się u osób z nadmierną masą ciała (otyłość brzuszna), niską aktywnością fizyczną, czy niezdrową dietą. O ile zalecenia dla diabetyków nie odróżniają się zbyt dużo od zaleceń prawidłowej diety, istnieje kilka elementów, które bezwzględnie należy przestrzegać.

Kolejnym twierdzeniem, na które nie ma wystarczających dowodów jest fakt, że cukier sprzyja zwiększonej pobudliwości u dzieci. Może to wynikać jedynie z nieścisłości, że bardziej aktywne dzieci spalają więcej energii, wymagają więc zwiększonego zapotrzebowania na jedzenie, a najczęściej wybieraną przekąską jest właśnie batonik, czy ciasto.

Pamiętajmy jednak, że cukier, niezależnie od pochodzenia nie jest najlepszym składnikiem w żywności. Maksymalne spożycie węglowodanów prostych nie powinno przekraczać 10% dziennego spożycia. Jeżeli jesteś ciekawy, jakie mity na temat żywności są obalane, zajrzyj na portal dietetyczny Dietmap.

Skomentuj

Pin It on Pinterest